Darbuotojų psichologinė gerovė padeda užtikrinti pacientų saugą

Psichologinis saugumas – vienas iš komponentų, galinčių padėti užtikrinti saugumo jausmą organizacijoje. Saugiai darbo vietoje besijaučiantis darbuotojas gali pasiekti neįtikėtinų rezultatų ir suteikti tinkamas ir paciento lūkesčius atitinkančias sveikatos priežiūros paslaugas. Nuovargis, stresas, didelis darbo krūvis ir kiti su saugumu ligoninėje susiję klausimai kelia grėsmę ne tik darbuotojų, bet ir pacientų gerovei. Apie tai, kodėl svarbu puoselėti psichologinį saugumą darbovietėje ir kaip tai sekasi įgyvendinti Kauno klinikose, pasakoja prof. Tomas Lapinskas, Kauno klinikų direktorius visuomenės sveikatai, mokslui ir studijoms. 

Kas yra darbuotojų psichologinė gerovė?

Darbuotojų emocinė gerovė susideda iš daugelio komponentų. Vienas iš jų – atviras ir nuoširdus bendravimas, kuris yra neatsiejama saugios organizacijos dalis, ir kurį turėtų skatinti tiek vadovai, tiek patys darbuotojai. Tai padeda suprasti komandos narių lūkesčius, perspektyvas ir indėlį.
Svarbūs komponentai yra pasitikėjimas ir pagarba. Pasitikėjimas savo darbuotojais juos įgalina veikti, o abipusė pagarba leidžia išgirsti vienas kitą, nepaisant to, kokie skirtingi esame.

Kiekvienas mūsų norime gauti ir suteikti grįžtamąjį ryšį. Vadovai turėtų pastebėti kiekvieno sako komandos nario indėlį, jį pripažinti, suteikti galimybes tobulėti. 

Kodėl psichologinė gerovė yra svarbi Kauno klinikoms?

Psichologinis saugumas, tikėjimas, kad nebūsi nubaustas ar pažemintas už kalbėjimą apie rūpesčius, galėjimas kelti svarbius klausimus, generuoti idėjas ar analizuoti klaidas yra gyvybiškai svarbus visose organizacijose, ne vien Kauno klinikose, dėl daugelio priežasčių. Visų pirma, psichologinis saugumas skatina atvirą bendradarbiavimą, mokymąsi ir augimą, palaiko darbuotojų gerovę, pagerina komandos produktyvumą. 
Skatindamos psichologinį saugumą, organizacijos gali sukurti efektyvesnes, etiškesnes ir atsparesnes komandas, kurios yra geriau pasirengusios veikti sudėtingoje ir sparčiai kintančioje aplinkoje.

Kaip užtikrinama psichologinė darbuotojų gerovė Kauno klinikose?

Kauno klinikos yra labai didelė, todėl kartais labai nelanksti organizacija, kurioje egzistuoja daug bendruomenių – tai profilinės klinikos, skyriai, sektoriai, tarnybos įvairios projektų komandos. Ir rizika kilti konfliktui, patirti psichologinį smurtą, patyčias ar mobingą pirmiausiai kyla šioje mažesnėje aplinkoje – tarp tos pačios bendruomenės narių ar tarp skirtingų bendruomenių. Todėl saugios (ne vien psichologiškai, bet ir fiziškai) aplinkos kūrimas privalo prasidėti nuo šios nedidelės žmonių bendruomenės. Čia tampame atsakingas kiekvienas iš mūsų, jeigu trokštame kurti tokią aplinką, kokioje norime gyventi. Vadovų pavyzdys (ar tai būtų aukščiausios ar vidurinės grandies) taip pat yra labai svarbus komponentas, kadangi čia atsiranda poveikio per pavyzdį galimybė.

Būdami ligoninės vadovais, norime, kad organizacija keistųsi, joje kiekvienas ne tik jaustųsi saugus, bet ir vertinamas. Mūsų mintys ir lūkesčiai yra išdėstyti raštu – turime etikos kodeksą, darbuotojų elgesio kodeksą, lygių galimybių tvarkos aprašą, žmogiškųjų išteklių politiką, darbuotojų psichologinio saugumo užtikrinimo politiką, smurto ir priekabiavimo prevencijos politiką, veikiantį anoniminio (ar neanoniminio) pranešimo apie patiriamą psichologinį smurtą mechanizmą, reguliariai atliekame profilinių klinikų, nemedicininių tarnybų psichosocialinės rizikos vertinimą. Bet turbūt sutiksite, jog nepakanka vien turėti rinkinį parašytų dokumentų, - šiomis nuostatomis turime kiekvienas gyventi ir vadovautis kasdien – pamažu kurti tokią organizaciją, kokioje norime būti. Ir kurti turime kiekvienas, niekas kitas už mus to nepadarys, kitaip tai bus svetima ir netikra.

Kaip ir pernai tęsėme atvirų paskaitų ciklą darbuotojams „Psichologinės gerovės link“. Nuo rugsėjo prasidėjo praktiniai užsiėmimai, kurių metu darbuotojai galės išmokti atsipalaidavimo technikų, ką daryti su bloga nuotaika ir paniurimu ir kitų praktinių įgūdžių. 

Stengiamės telkti savo darbuotojus organizuodami renginius, kurie ne tik leistų pasijausti saugiems, pvz., gaivinimo kursai nemedicininiam personalui, keičiame medicinos darbuotojų dienos koncepciją stengdamiesi suburti žmones pabūti kartu. Taip pat organizuojame Padėkos dieną, kurios tikslas pastebėti kolegą ir jam padėkoti už pagalbą.

Kaip galvojate, ką galime padaryti patys, kad galėtume vieni kitiems padėti?

Galėtumėme gilinti žinias apie šių problemų esmę, nes neturėdami pakankamai žinių, negebame atpažinti netinkamo elgesio. Svarbu tobulėti ir atpažinus savo bendruomenės aplinkoje išdrįsti aiškiai pasakyti, kad toks elgesys nebus toleruojamas. 

Tinklalaidę klausykite čia.

Kauno klinikų informacija